Varje liter mjölk ska bidra till kampen mot prostatacancer
Varje liter räknas. Det är budskapet när Skånemejerier startar en kampanj till förmån för Mustaschkampen. Förhoppningen är att den välkända mjölkmustaschen ska locka fler att engagera sig i kampen motprostatacancer.
Skånemejerier är ny huvudpartner till Mustaschkampen, Prostatacancerförbundets kampanj för att bidra till forskning, utveckling och bättre vård, och samtidigt sprida kunskap om prostatacancer. Att prostatacancer är Sveriges vanligastecancersjukdom är fortfarande inte något som är allmänt känt. Under november månad kommer Skånemejerier att skänka 1 krona till Mustaschkampen för varje såld förpackning färsk mjölk.
– Det här är Sveriges vanligaste cancerform och vi vill engagera oss, och få med oss fler, i kampen. Genom att använda en så omtyckt matvara som mjölk kan vi nå ut till väldigt många hushåll, säger Anette Gregow, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Skånemejerier.
Inför november månad kommer Skånemejerier att rulla ut kampanjen på förpackningar, på sociala medier och i butiker runtom i södra Sverige. Butikens mjölkkylar kommer att dekoreras med mjölkmustascher som konsumenter kan fotograferas med, och mjölkmustascher kan även laddas ner som ett filter för instagram.
– Mustaschen har blivit en stark symbol för kampen mot prostatacancer, och visst har vi väl alla någon gång fått en mjölkmustasch? Det är Mustaschkampens signum att blanda allvar med en nypa humor för att nå ut, och det här blir en naturlig koppling för att skapa interaktion och väcka intresse för en sjukdom som drabbar så många. Genom vår kampanj kan vi öka kännedomen, och när konsumenter köper vår mjölk i november bidrar de till kampen mot prostatacancer. Vi vill verka för bättre manlig hälsa och varje liter räknas!, säger Anette Gregow.