Köp och testa (lusse)ballen på Pressbyrån
Prostatacancer drabbar över 10 000 män per år och är Sveriges vanligaste cancerform. För att uppmärksamma frågan och vikten av testning lanserade Pressbyrån Lusseballen på utvalda butiker förra året. Nu fortsätter Pressbyrån sitt samarbete med Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen och lanserar den omtalade bullen på alla Pressbyrån-butiker i hela landet. De börjar säljas från och med den 13 november.
– När vi lanserade Lusseballen förra året ville vi uppmärksamma ett viktigt ämne på ett lättsamt sätt. I efterhand vågar jag nästan påstå att budskapet om att testa sig letade sig in i vartenda fikarum i landet. Därför känns det otroligt att kunna ta det ett steg längre i år och även erbjuda testning i butik, säger Lennart Schultz, Marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.
Testa ballen i butik
Under vecka 46 kan alla besöka Pressbyrån på Klarabergsgatan 29 i Stockholm för att testa sig gratis för prostatacancer via ett PSA-prov, det vill säga ett blodprov i armvecket. Testet genomförs av kvalificerad personal från Capio och skickas till Unilabs för analys. Faktum är att en av tio män beräknas ha ett förhöjt PSA-värde som kräver vidare utredning.
– Jag får ofta frågan om vad man kan göra för att förebygga prostatacancer. Det enda sättet är att hålla koll på om man har ett förhöjt PSA-värde, som kan tyda på prostatacancer. Ta ett PSA-prov på din vårdcentral eller kom förbi oss på Pressbyrån, uppmanar Martin Bergman, urolog på Capio Urokirurgiskt Centrum i Stockholm.
– För att fler ska testa sig i tid behöver vi sänka trösklarna och öka tillgängligheten till provtagning. Ett sätt att göra det är att se till att man kan testa sig i sin vardagsmiljö. Det här initiativet känns därför inte bara viktigt för att öka kunskapen om prostatacancer utan också för att prova nya sätt att nå personer som kan ha nytta av att testa sig, säger Thomas Lindahl, Medicinsk chef på Unilabs Sverige.
Kampanjperioden för Lusseballen är 13-26 november.
Här kan du läsa mer om Pressbyråns kampanj.