Skånemejerier bidrar till kampen mot prostatacancer
I november skänker Skånemejerier 1 krona oavkortat till Prostatacancerförbundet för varje såld liter mjölk* i syfte att bidra till forskning, utveckling och bättre vård, samt ökad medvetenhet om prostatacancer. Utöver att skänka pengar vill man öka medvetenheten om prostatacancer genom att låta den ikoniska mjölkmustaschen pryda allt från mjölkkartonger till butiksskyltning.
– Varje liter mjölk kan bidra till kampen mot prostatacancer. Mjölk har en självklar plats i många hushåll och våra mjölkpaket erbjuder en unik yta för att nå ut med ett viktigt ämne till en storpublik. Vi hoppas uppmuntra fler till att uppmärksamma och engagera sig i kampen mot prostatacancer, säger Anette Gregow, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Skånemejerier.
Utöver mjölkpaketen, kommer även livsmedelsbutiker i Skåne att prydas med mjölkmustascher och skyltar som uppmärksammar Mustaschkampen. Skånemejerier beräknar att de kommer nå ut med budskapet till närmare 60 procent av Skånes befolkning. Allmänheten har även möjlighet att spela Mjölkmuschmory och ta selfies med olika mjölkmustascher.
– Mustaschen har blivit en stark symbol för kampen mot prostatacancer. Vi ser fram emot att fortsätta vårt partnerskap med Mustaschkampen för att öka medvetenheten om kampen mot prostatacancer, säger Anette Gregow.
* med en gräns på 50 000 kronor per vecka och totalt 200 000 kronor under hela november 2024.